Micke-träning

Just det - det är så hä rkul å hoppträna! 
 
Träningen gick över förväntan, Haldor skötte sig och jag tyckte jag skötte mig också :)
Vi var lite ringrostiga i början men sedan släppte det och han var stundvis riktigt fin och jag red faktiskt stundvis riktigt bra haha..
 
Vad jag har förstått det så handlar Micke-träningarna om att verkligen ha hästen mellan hjälperna och han kontroll i alla lägen. 
Micke är väldigt lugn och metodisk, undertiden du hoppar banan kommer han med hjälpande komentarer så som i mitt fall "fram med magen", "sätt dig upp", "flytta!" etc och när du har hoppat klart banan går han igenom vad han tyckte var bra och vad vi behöver jobba på. Detta upplägg passar mig perfekt då jag får reda på när jag gör rätt och hur jag skulle ha gjort när jag gjorde fel. Dessutom får det mig att slappna av och lita på mig själv.
 
Vi började med travbommar på böjt spår, som blev galoppbommar med ett cavaletti, sedan gjorde han upp en liten bana och tillsist avslutade vi med en lång bana. 
Haldor har inte varit ute på vägarna på ett tag så han var rätt spänd när vi kom fram och efter en liten stund förstod han nog att de faktiskt va hoppträning vi va på så de första gångerna över bommarna var spända, studsiga och flängiga men efter det så skärpte han till sig och hoppade allt jag styrde honom emot. Det var 1 hinder med en hängande matta i glansigt tyg som han stannade för 2 gånger varpå den andra gången var bara trams. Men sen hoppade han den och vattenmatta för fulla muggar. 
Efter att vi hade hoppat den stora banan 1 gång kände jag att det räckte då Haldor inte har hoppat ordentligt sen i oktober och jag ville avsluta när han fortfarande tyckte att det var lätt och roligt.
 
Det enda som jag tyckte var lite negativt var att det var lite för stor grupp, vi var 6st med allt från stora hästar till stora ponnier.. Men det var verkligen det enda jag kan komma på i dagsläget!
 
Micke tyckte att vi ska träna på vårt markarbete då allt hänger på det, så nästa vecka bär det av till "hans" gård för markarbetsträning!
 
 
-  Och självklart dog kameran så det här var typ den enda bild vi hann och ta... 
 
Kram Kajsa
 
#1 - - emma:

Fin & Bra blogg! :)