Halmstad

Jag är ju född och uppvuxen i Halmstad, jag har sett varje skrymlse och vrå, jag har vet stadens bak och framsida åh jag har bevittnat både succe och nederlag - så vem är inte bättre på att presentera staden än jag :)
 
Halmstad som stad är väldigt vacker och är belägen precis mittemellen Göteborg och Malmö - vi har 1,5timma åt båda hållen! Från Helsingborg som ligger bara 40 minuter bort tar man lätt färjan över till Danmark! 
Staden ligger ju på västkusten och är självklart mest berömd för sin strand som jag med handen på hjärtat kan säga är en av de bästa stränderna jag varit på <3 
Vi har en trevlig stadskärna med mysiga gågator, nissan som rinner igenom och goda restauranger, men vi har även två stora köpcentrum på varsin sida av staden. 
Vi har även många parker, mycket blommor som pryder staden och allt är väldigt rent och fräscht!
 
Vi är ju som sagt en sommarstad, vi blommar ut då. Uteserveringarna öppnar, after beachen lika så, solen skiner och vi Halmstadbor går som stolta tuppar på gatorna bland alla turister. Vi är stola över vår stad, och försöker pränta in i huvudet på alla vi möter att detta är paradiset, och det är det - tre månader per år! Då är det verkligen det, paradiset. Men resten av året - fly säger jag bara. 
 
Nä nu överdrev jag lite men jag ska berätta varför - vi bor ju vid havet vilket resulterar i att de ljumna sommarvindarna vi känner juni, juli och augusti byts ut mot iskall snålblåst som kan få vem som helst att tappa humöret. Det regnar här, rätt mycket faktiskt - 80% av de resterande året regnar det och så lägger vi på blåsten på det, mysigt va? 
Vi har egentligen ingen vinter här - eller jo det snöar rätt ofta men det töar lika fort så gatorna svämmar över av slask och lera, vilket vi trampar runt i hela vintrarna igenom. Ibland fryser det på och slasket förvandlas till is vilket gör så att hela staden får panik. 
 
Än så länge så kan jag leva med Halmstad, hade det bara varit det här så hade jag garanterat inte velat flytta härifrån men tyvärr så har jag inte pratat om Halmstadsbon än... 
 
Vi lider av storstadsyndrom, och det hade ju inte varit så farligt om det inte var så att Halmstad är en liten stad, en piss i nilen, en byhåla. 
Alla går runt och tror att vi är lite finare än alla andra, vi hälsar inte på varandra för vi är så upptagna med våra otroligt faschinerade liv. Vi går runt och skryter om att vi bor här för att vi får in en massa turister på somrarna, vi beter oss när i är ute som att vi bor i en riktigt stor stad där man är annonym. Men så slutar det med att hela halmstad vet vem du gick hem med den natten på krogen, eller att det var du som tappade matkassen på ica den gången. Alla känner alla, eller alla vet vem alla är i stort sätt men vi beter oss som att detta är metropolen för Sverige. 
 
Så ett tips till alla - åk hit och turista, verkligen! Sommaren här är underbar du kan inte hitta ett bättre ställe att vara på - spelar ingen roll om du vill leva lyxliv, festa, har småbarn eller är äldre och vill koppla av  - vi har allt! Vi har många fina campingplatser, vi har som sagt en uppsjö av olika stränder som är anpassade för olika livsstilar, vi har vandringsleder, olika mysiga caféer på landet, spa, festställen och allt där emellan :) 
Men ett tips är att inte flytta hit - det är för dyra bostäder, folk är dryga och det är pissigt väder 9 månader om året.. 
Ni kan få ha en sommarbostad här, det kan vara mysigt som ni även kan använda om ni vill uppleva regn och storm, och halvfulla clubbar med samma folk helg efter helg!
 
 
 
Kram Kajsa