Vägen till att bli ett team

Jag har i hela mitt liv fått höra "man kan inte lite på sin häst till 100%". Detta har blivit inpräntat i mitt huvud sedan dag 1. Något som jag nu ifrågasätter!
 
Jag anser att för att du och din häst ska komma någon vart och utvecklas så måste du kunna lite på din häst till 100%. Litar inte du på din häst litar den inte på dig vilket resluterar i att ni bli osäkra på varandra och gör ett dåligt reslutat. Trust me, I know.
Ofta kan jag känna att hästägare/ryttare är som mammor som håller sina barn förhårt, ni vet - dom som alla andra bara kollar på och tänker "men vad f*n låt barnet leka i sandlådan, den kommer inte dö" 
Så kan jag känna att andra är och så har jag känt att jag har varit under så många år. 
Men det är bara att kasta sig ut för klippan, och tvinga sig själv till att börja lita på sin häst. 
Hemskt, jag vet - men nyttigt! 
Misstolka inte mig nu - börja lite smått och arbeta er uppåt :)
Ha boxdörren öppen medan du sopar in halmen, låt hästen stå lös i gången medan du borstar, skritta fram och av med helt långa tyglar osv. Men viktigast av allt - beröm hästen när den gör rätt! Går den inte ut när boxdörren är öppen - beröm! Står hästen stilla i gången, beröm och löser den en läskig situation när du sitter med långa tyglar - BERÖM. 
 
Nu får ni inte förväxla respekt med att lita på varandra. Har inte hästen respekt för dig då är ni inte alls vid att lita på varandra, då är ni någon mil innan det -  vid problemet respekt. 
Gör allt i rätt ordning lovar jag er att ni kommer få en helt annan relation! Ni kommer bli ett team :)
 
 
Kram Kajsa